Päivä 2: Rovaniemellä kaikki on kauhean arktista

Oulusta on vaikeaa päästä pois. Sen totesimme talsittuamme Hitchwikin vinkin mukaisesti kilometrikaupalla sateessa Iskon Nesteen kulmille vain toteamaan kengät läpimärkinä, että liittymä on aivan mahdoton. Yritimme Nesteen kulmilla noin 20 minuutin ajan, kunnes sade ja ohi kiihdyttävät autot turhauttivat ja tajusimme, ettei spotissa ole toivoakaan, sillä kukaan ei edes vilkaissut meihin. Jalankulku risteysalueella oli käytännössä kielletty, eikä siksi suhteellisen lainkuuliaisina tyttöinä pidetty ajatuksesta hyppiä pitkin teidenvarsia etsimässä parempaa kohtaa. Lopulta päädyimme rämpimään metsää pitkin, kuitenkin loikkimaan ison tien toiselle puolelle ja nostamaan hieman arvellen peukun pystyyn Kemin suuntaan kääntyvän kaistan alussa, varmoina siitä ettei kukaan niin hankalassa paikassa pysähdy. Hädin tuskin olimme rampin alkuun päästy ja kylttimme kaivaneet esille, kun auto pysähtyi kohdalle. Kuskimme Tapani totesi, että olimme niin hankalassa paikassa, että pakkohan meidät oli pois siitä viedä.

Pääsimme parinkymmenen kilometrin päähän Iihin, jossa suuri Kärkkäisen huoltoasema vaikutti lupaavalta. Iissä asuva ihana Tapani antoi vielä käyntikorttinsakin hätätilanteen varulta ja lupaili yöpaikkaa jos tuuri ei käy. Ihmiset ovat joskus uskomattoman ihania. Loputtoman kävelyn väsyttämät, märät jalat kiittivät, kun sade viimein loppui ja pääsin vaihtamaan kengät ja sukat kuiviin. Miten voivatkin kuivat jalat vaikuttaa mielialaan niin paljon? Käyntikortin puhelinnumerolle ei onneksi tullut käyttöä. Seuraava kyyti irtosi noin vartissa eräältä äidiltä ja tämän kolmevuotiaalta tytöltä Kuivaniemeen, jossa jäimme suosiolla suuren Nelosparkin huoltoaseman pihaan ennemmin, kuin olisimme jatkaneet huonolle pelipaikalle Simoon. Nelosparkissa meitä ilahduttivat suuret 2.50 euron ranskalaiset, mutta väen ja autojen vähyys hieman huoletti. Syötyämme kyyti kuitenkin löytyi naapuripöydästä. Rouva ei varmaan kehdannut kieltäytyä, kun paljastui että juuri Rovaniemelle mekin halusimme ja suoraan kysyimme pääsisikö kyytiin. Myöhemmin hän sanoikin, ettei todennäköisesti olisi maantien varteen kohdallamme pysähtynyt. Aina siis kannattaa avata suunnsa, sillä yhdessä matkaamamme pari tuntia vierähtivät nopeasti rupatellen.

Saavuimme Rovaniemelle kahdeksan aikaan illalla, haimme Hotel Santa Clausin vastaanotosta avaimemme hostelli Rudolfiin ja lähdimme katsomaan keskustan pääkatu Koskikadun toisessa päässä sijaitsevaa hostelliamme. Olimme lentää selällemme huomatessamme, että huoneestamme löytyi sauna! Ajoitus oli täydellinen – Suvi oli aiemmin samana päivänä ääneen siitä haaveillut ja omakin ryytynyt olemukseni sitä kaipaili. Kaiken lisäksi sain märät kenkäni lauteille kuivumaan. Ennen saunomista kuitenkin kirmasimme vielä kaupungille vajaaksi muutamaksi tunniksi.

Ehdimme museo- ja tiedekeskus Arktikumin rantaan ihailemaan kymmenissä eri sinisen sävyissä loistavaa taivasta ja hämmästelemään myös täällä maihin kivunneita tulvia. Lasinen Arktikumikin oli vaarassa muuttua akvaarioksi. Kävelimme aikamme keskustassa, myös uhkaavana tyrskyävää Kemijokea ja sen ylittävää Jätkänkynttilä-siltaa ihmettelemässä. Matkan varrella bongailin mukavankokoisia seinämaalauksia ja graffitiseiniä. Rollossa ensimmäisenä huomio kiinnittyi myös sekä arktisuuden ja lappilaisuuden korostamiseen että muuten vain huvittaviin paikannimiin. Omia suosikkeja lienevät Poromiehentie, Lapinkävijäntie, Jäämerentie, Turkish gourmet ravintola Puolikuu ja Pub Hulibumba. Myös turismi näkyi samantien suuremmalla volyymilla, kuin missään muussa aiemmin vierailemassani suomalaiskaupungissa. Kadunvarsilta löytyi pilvin pimein matkamuistomyymälöitä, turisti-info ja Lappi-safareita järjestäviä matkailuyrityksiä. Entä miksi Rovaniemellä on niin kamalan paljon kiinalaisia ravintoloita? Tai miksi Rovaniemeltä löytyy 24h avoin Sale (joka jopa helatorstain jälkeen avasi ovensa jälleen perjantaina keskiyöllä) ja McDonald’s, eihän meillä Jyväskylän keskustassa mikään ole öisin auki?

IMG_2745-4IMG_2767-11IMG_2764-10IMG_2776-17IMG_2808-1IMG_2833-30IMG_2859-38IMG_2868-40IMG_2883-42IMG_2873-41IMG_2894-45

Perjantai-iltana Rollo näytti kummallisen kuolleelta, sillä Koskikadulla näkyi ihmisiä vain harvakseltaan. Itse en meinannut millään ymmärtää, että kello läheni jo puoltayötä ja ulkona oli vielä aivan valoisaa. Ihanaa! Myös perjantain kylmä viima onneksi muuttui auringon lämmöksi lauantaiksi, jolloin matka jatkui vielä pohjoisemmaksi.

Oulu–Rovaniemi

Matkattuja kilometrejä: 221 km

Kyytien määrä: 3

Matkustusaika: 6h

Liftausajat: 20 min, 15 min ja 0 min

Majapaikka: Santa’s Hostel Rudolf

Päivän sitaatti: “Mun poikakaveri kysyi, että oletteko te hyvännäköisiä. Huoh…” (Iistä Kuivalahteen kyydin antanut nainen, joka oli tyttärensä kanssa matkalla poikaystävänsä luo Simoon)

Reissumme on toteutettu yhteistyössä Suomen Hostellijärjestön kanssa. Saamme yöpyä ilmaiseksi heidän verkostonsa hostelleissa ja näin ollen myös yömme Santa’s Hostel Rudolfissa ei kustantanut meille mitään.

33 vastausta artikkeliin ”Päivä 2: Rovaniemellä kaikki on kauhean arktista

1. Ihanasti kuvailit mun ex-kotikaupunkia ja naapuritietä :D Asuin Lapinkävijäntiestä seuraavalla kadulla, itseasiassa reilun 150m päässä teidän hostellista vielä vuosi sitten tähän aikaan.
    En ole aikaisemmin pitänyt Rolloa outona, mutta onhan siellä tosiaan nyt MELKO paljon noita safariyrityksiä ja kaikkea turistihömppää. Se vaan kuuluu sinne, sellainen se on. Onneksi ette lähteneet Joulupukin pajakylään! Siellä soi joululaulut kesälläkin…
    Jännityksellä odotan mitä tykkäätte Sodiksesta jos tänne eksytte :p

• Ai, hauskaa! Ei se nyt outoa ole, mutta ehkä hitusen yllätti. Jotenkin ajattelin että Rovaniemellä olisi enemmän isomman kaupungin tunnelmaa ja turistijutut olisivat enemmänkin pikkupaikoissa, Levillä, Ylläksellä, Rukalla ja niin edelleen, mutta Rollohan on varsinainen turismin sydän! No tuota… itseasiassa käytiin seuraavana päivänä :D:D:D:D Mutta se oli itseasiassa aika huvittava konsepti, meidän oululaiskaverikin sivistyi samalla kun ei ollut koskaan Joulupukkia nähnyt :D Sodankylässä varmaan pysähdytään pariksi-kolmeksi tunniksi matkalla Visatupa-hostellille. Jos oot maisemissa niin treffataanko?

2. Mä oon käynyt Rovaniemellä vain kerran lapsuudessa ja muistan reissulta vain Joulupukin kylän. Olisi kyllä kiva joskus tehdä kiertomatka Lapissakin, ei vain ikinä tule lähdettyä, kun se on muka niin kamalan kaukana :D Mukavaa loppureissua teille! :)

• Tuo on mullakin ollut aiemmin tekosyynä, tuo etäisyys siis, mutta onhan se vähän noloa vedota siihen kun muuten on tullut reissattua kaikilla mantereilla. Mutta kannattaa, tämä reissu on ollut ehdottomasti sen arvoista! Kiitos :)

• Monet onkin sanoneet, että ottivat kyytiin ihan vaan koska näytetään niin harmittomilta, ehkä jopa ripauksen säälittäviltä :D Mutta mä tykkään kyllä liftauksesta tosi paljon, joka päivä on seikkailu, vaikka mitään muuta kovinkaan erityistä ei tekisikään. Kiitti!

3. Olen käynyt Rollossa tasan kerran ja kuukauden kuluttua taas. Mies on Rovaniemeltä kotoisin, mutta ei ole tullut vaan mentyä. Nyt otetaan asuntoauto alle Rollosta, joten kai siinä samalla näkee vähän kaupunkiakin : )

Hauskaa matkaa!

• Mä kun olen ajatellut, että kaikki pohjoisemmassa asuvat seikkailevat ympäri Lappia harva sen viikko. Kivaa, että sieltä löytyy teillekin vieraita paikkoja, Rollo on kyllä ihan hieno kaupunki :) Kiitos!

4. Aika hyvin olette päässeet etenemään! Tähän aikaan vuodesta ei taida vielä ihan hirveästi muuta kilpailua olla liftaajien suhteen. Festareiden aikaan näkee tienvarsilla peukku pystyssä jengiä enemmänkin. Yhden kerran otin kolme tyttöä kyytiin, kun takapenkillä oli tilaa, ja vein heidät Jyväskylästä Tampereelle. Selvisi, että olivat venäläisiä, eikä meillä ollut lopulta mitään yhteistä kieltä. No, perille pääsivät. :-D

• Yllättävänkin hyvin, mitään hankaluuksia ei kyllä vielä ole eteen osunut ja julkisiin tukeutumista ei ole tarvinnut miettiäkään. Mä muistan myös ainoastaan kerran nähneeni liftareita ja se oli just Ilosaareen ajellessani, tuolloin vaan omakin auto oli niin täynnä ettei ollut toivoakaan ottaa kyytiin ylimääräisisiä matkustajia. Hahhah, noitakin varmasti sattuu :D Mut hyvä että pääsivät perille!

5. Siitä onkin aikaa kun olen Suomea liftaamalla kiertänyt, mutta joskus 17-vuotiaana olen! Ja märän suunnan te olette tälle keväiselle retkellenne tällä kertaa valinneet, jos joetkin tuolla suunnalla nousevat juuri nyt ennätyskorkeuksiinsa :-) Tsemppiä!

• Vaikka liftaajia nykyään vähän näkeekin, niin on ollut kyllä hauska kuulla miten tosi moni kuski on ainakin joskus jonkun etapin peukalokyydillä taittanut. Hauskaa että säkin olet sitä joskus tehnyt :) On kyllä melko runsaita jokia matkan varrella nähty, mutta nyt kai nekin ovat taas laskemaan päin. Kiitti!

6. Hauska postaus! Oli hauskaa lukea liftausjuttuja. Itse luulen pitäväni liftaamista vaarallisena (koska äiti on sanonut niin), mutta todellisuudessa etenkin nuorempana on tullut liftattua paljon niin kotimailla kuin ulkomaillakin. Ibizan bilelomalla kuljimme käytännössä kaikkialle liftaamalla. Se oli varmasti todella järkevää ja jotain, mitä äidille ei kerrota. :D Mutta eipä meille sielläkään mitään käynyt. Liftaamisella taitaa olla turhaan vähän hurja maine, vaikka ymmärrän kyllä, että huonolla tuurilla siinä voi käydä pahastikin. Toisaalta missä tahansa mitä tahansa tehdessä voi huonolla tuurilla käydä pahasti, jos nyt oikein aletaan miettiä. :)

• Kiitti paljon! Mun mielestä liftatessa pitää miettiä ihan missä, milloin ja kenen kanssa sen tekee. Yksin voisin liftata vielä Suomessa ja ainakin aika monissa Euroopan maissa, mutta vaikkapa Lattareissa kyllä nappaisin kaverin matkaan myös. Ja aina sellanen pikaskannaus kuskista ennen kyytiin hyppäämistä on tarpeen. Suomessa kuitenkin uskon, että liftaus on lähtökohtaisesti turvallista ja kuskit luotettavia, suomalaisella rehellisyydellä ja mentaliteetilla varustettuja. Tänään esimerkiksi multa jäi puhelin kuskin takapenkille ja hetkeä myöhemmin tämä kaarsi takaisin hostellimme pihaan ja toi sen takaisin! Aivan uskoamatonta, näin käy kyllä vain Suomessa. Sehän se, missä vain voi käydä ihan mitä vaan ja loppujen lopuksi kuitenkin koteihin kuollaan kaikista eniten.

• Todellakin suosittelen! Se tuo niin paljon lisää reissuun, tapaa niin erilaisia ihmisiä tarinoineen ja joka päivä on varmasti erilainen, omanlaisensa seikkailu, vaikka muutoin ei mitään ihmeellistä tapahtuisikaan :)

7. Mun Lapinreissut on tähän mennessä ollut laskettelumatkoja, mutta nyt kutkuttaisi nähdä paikkoja lumettomaankin aikaan. Ja Rollossa olen käynyt vain Joulupukin luona, muuten on kaupunki näkemättä. Ainakin hienoa katutaidetta sieltä voisi näköjään bongata! Ja hostellihuone saunalla olisi jo itsessään syy visiitille :)

Nuo tulvivat lakeudet ovat muuten aika jännän näköisiä. Eihän ne tietenkään ole kiva juttu paikallisille, mutta “nähtävyys” meille ei niin alavan maaston asukkaille.

Hauskaa liftireissun jatkoa ja Lapin seikkailuja!

• Juuri tuon takia mä en ole aiemmin Lapissa käynyt, kun olen jotenkin kuvitellut ettei siellä mulle mitään ole, kun en laskettele. Nytpä tuli sekin osoitettua vääräksi. Rollo on aika kiva, en mä sinne hirmuisen pitkäksi aikaa jumahtaisi, mutta piipahtamisen arvoinen ehdottomasti. Mä myös huomasin välillä möläytteleväni, kuinka hienon näköisiä tulvat olivat, mutta myöhemmin tajusin vasta alkaa varoa hieman sanojani, paikallisille kun ne tosiaan eivät hauskoja välttämättä ole lainkaan…

8. En ole kuullut pitkään aikaan kenenkään liftaavan, hauskaa, että onnistuitte. Olen itsekin haaveillut Rovaniemen matkasta nyt valoisaan aikaan (joulukuussa siellä oli vähän eri mieninki), mutta tulvien sijaan tilaisin mielelläni sitä auringonpaistetta :D. On totta, että Rovaniemellä turismi näkyy aivan eri tavoin kuin missään muualla Suomessa, se on mielenkiintoista. Tykkään kaupungista kovasti, saisi vaan olla hieman lähempänä etelää :P.

• Tuntuu olevan valitettavan katoava kansanperinne… Mä oon ainakin sitä mieltä, että liftaus takaisin tienvarsiin, se on mun missio nyt! :D Onhan tuota matkaa Rolloon melkoisesti, eikä se itsessään välttämättä paria yötä pidemmän reissun arvoinen kaupunki kuitenkaan ole, on se sen verran pieni. Mut jos yhdistää jonkun muun paikan siihen niin kesälomareissu on taattu! Ei kai lennotkaan pohjoiseen ihan älyttömiä maksa? Mutta silti suosittelen peukalokyytiä ;) Visatupa-hostellin isäntä kertoili tarinaa jostain helsinkiläispojasta, joka oli taittanut Helsinki-Sodankylä -välin reilussa 11 tunnissa peukalokyyditse seitsemällä eri autolla. Melkoinen suoritus!

• Kiitos tosi paljon Terhi! Mäkin itseasiassa kuvittelin niin. Joulukuussa Venetsiassa odoteltiin kyytiä vilkkaalla paikalla reilut viisi tuntia. Jos “avoimemman kulttuurin” Italiassa kestää noin kauan, mä ajattelin jotenkin että tuppisuiden Suomessa se vasta kestäisikin. Monet myös varoittelivat Lapin liikenteen hiljaisuudesta ja siitä, että siellä voi kestää. Mutta tultiin siihen johtopäätökseen, että ehkä hiljaisilla teillä kynnys ottaa joku kyytiin on pienempi ja sympatia suurempi, kuin vilkkaimmilla teillä joilla autoilijoiden on helpompi ajatella, että varmasti joku seuraava ottaa kyllä kyytiin.

• On tosiaan… Sellaisissa paikoissa on ihanaa välillä käydä rauhoittumassa ja nollaamassa ajatuksia, mutta pidemmän päälle niissä on aika tuskaista asua. Itse kasvoin noin 6000 asukkaan kunnassa, enkä kyllä yhtä pieneen paikkaan enää muuttaisi. Kesäsesonkina siellä kuitenkin mieli lepää, kun mökkikansa saapuu ja muutenkin kylä on elossa muutaman kuukauden ajan :)

9. Te ootte kyllä rohkeita mimmejä, thumbs up!! Musta ei olisi liftaajaksi, oon varmaan liian ennakkoluuloinen…. mutta taitaa se kannattaa, mitä mahtavimpia ihmisiä osuu reitille. :) Kiva lukea juttuja keväisestä Lapista!

• Kiitti! Mä taas tiedostan, että musta taas on ehkä maailmalla kasvanut vähän turhankin avoin, ja melko epäilyttävä tyyppi saa kyllä olla ennenkuin alkaa arveluttamaan. En mä sinisilmäiseksi itseäni kutsuisi, mutta ehkä helposti luotan itseeni joskus vähän liikaakin. Mutta kyllä tosiaan kannattaa, mulle ainakin liftaus tuo tosi paljon lisäarvoa reissuun. Hirveästi muuta ei tarvitse edes tapahtua tai tehdä ja oon tyytyväinen reissuun, niin makee fiilis tulee aina kun pitkän matkan on päässyt matkaamaan ihanien ihmisten kanssa :)

10. Vau, mahtava reissu teillä! Hienoo mimmit :). Omasta liftauksesta on jo ikuisuus, joskus yliopistoaikaan tuli liftattua. Ja pisimmät liftausmatkat oli maksimissa kymmenisen kilometriä: etkoilta baariin :D.

• On, ehdottomasti, kiitti! Hahhahh, tuota ei ollakaan kokeiltu, pitäsköhän joskus. Tosin yksi täti sanoi meille, ettei ottaisi edes kyytiin ellei matkassa olisi selkeästi matkatavaroita. Toiset taas sanoivat, että kamaa oli liikaa… Ota siitä sitten selvää. Mutta joo, taitaa liftaus olla mielletty helposti nuorten touhuksi, en edes tiedä miten suhtauduttaisiin jos vaikkapa seniorikansalainen peukalokyytiä havittelisi :D

11. Tätä teidän liftausreissuanne on ollut tosi hauska seurata. Olisin veikannut varmaan jokaisen etapin kohdalla, että joutuisitte odottamaan kyytiä paljon pidempään kuin mitä lopulta olette joutuneet. Kiva, että liftaaminen Suomessa näköjään onnistuu luulemaani helpommin, vaikka vastaava reissu nyt ei olekaan omissa suunnitelmissani.

• Voi, kiitos! Mekin yllätyttiin, miten helposti kaikki lopulta sujui ja miten avoimia suomalaiset olivatkaan. Mulla ainakin jotenkin usko ihmisten hyväntahtoisuuteen kasvoi jokaisen saadun kyydin myötä yhä enemmän ja enemmän. Ihana tietää, ettei tässä maailmassa ehkä sittenkään tarvitse aina pärjätä täysin omillaan :)