Johan oli vuosi

Nyt kun on viime vuosi paketissa, on aika jälleen kurkata mitä kaikkea siihen oikein mahtuikaan. Tänä vuonna mittariin tuli vähemmän maita ja kaupunkeja kuin parina edellisvuonna, mutta silti ulkomailla tuli vietettyä kiitettävästi aikaa, kiitos Meksikon vaihtojakson. Pari päivää kulunutta vuotta mietiskeltyäni oivalsin muutaman jutun tämän vuoden reissuista:

1. Tänä vuonna reissuihin liittyi yhä enemmän opinnot ja koulutus. Niin Turkissa, Venäjällä kuin Meksikossakin tuli käytyä koulun tai seminaarin merkeissä.
  2. Tänä vuonna ymmärsin liftaamisen hienouden ja ryhdyin siihen toden teolla.
  3. Yksin tuli matkustettua vähemmän kuin ennen, mikä on vähän sääli. Kaliforniassa muistin taas, miten mahtavaa ja voimauttavaa yksin seikkaileminen onkaan. Sitä fiilistä lisää! Mutta missäs kaikkialla sitä loppujen lopuksi onkaan tullut rymyttyä?

Tammikuu

Vuosi vaihtui Ateenan taivaan alla vanhan tehtaan teknoreiveissä. Me palailimme sohvasurffi-hostimme luo jo kahdeksalta aamulla hänen jatkaessa iltaneljään. Läpsystä vaihto ja samalla ovenavauksella jatkoimmekin matkaamme Thessalonikiin. Kaupungissa muutaman päivän olon jälkeen tarkoituksenamme oli liftata Istanbuliin, mutta päädyimmekin sirkustaiteilijapariskunnan kyydissä Bulgarian maaseudulle yöksi, jossa paikallisen mamman kanssa joimme rakia savuisessa tuvassa. Seuraavana aamuna tosin viimein pääsimme rajan yli kävellen Turkin puolelle, päätyen jälleen illalliselle paikallisten juhlapöytään – tällä kertaa meille kyydin antaneen istanbulilaisen liikemiehen perheen luo. Istanbulissa lumimyrsky pääsi yllättämään, mutta silti kaupunki oli yhtä ihana kuin edelliskerrallakin. Olipahan reissu.

IMG_0729-1IMG_0766-2IMG_0915-3IMG_1207-5IMG_0995-4

Helmikuu-Maaliskuu

Alkuvuodesta hukutin itseni opintoihini tehden yli 60 opintopistettä pelkän kevätlukukauden aikana. Olen ollut aina huono valitsemaan ja valintatilanteissa ennemmin otan kaiken. Tämä on hieman aina hankaloittanut koulunkäyntiäni ja olen huomannut tekeväni elämästäni aivan turhaan liian hankalaa valitsemalla överimäärän kursseja. Helmikuussa kuulin myös päässeeni vaihtoon Meksikoon syksyksi, mikä motivoi melkoisesti painamaan koulun kanssa entistä enemmän.

Lisäksi helmikuussa matkablogimaailmaa kuohutti Tjäreborgin tiikeritapaus, joka starttasi bloggajien Reilut Blogit -kampanjan.

Huhtikuu

Kuun alussa lähdimme pääsiäisen viettoon Pietariin, käyttäen samalla edellisvuonna Sokos Hotellien synttärikampanjassa voitetut hotelliyöt. Sokos Hotel Palace Bridgen sviitissä lomailu kyllä kelpasi, erityisesti rankan kevään keskellä. Pietarin mahtipontisuus ja kultakupolit eivät vakuuttaneet, mutta taidegalleriat, graffitit ja muu urbaani kaupunkipöhinä kyllä.

Loppukuusta lähdin viikon varoitusajalla jälleen Istanbuliin päästyäni varasijalta EU:n kustantamalle matkalle European Youth Federalists’n seminaariin. Viikon reissuun sisältyi demokratiapuheiden lisäksi myös kiitettävästi juhlimista, uusia ihmisiä ja täyttä Istanbul-rakkautta. Suomeen paluu oli haikea. Kaupunki oli sinetöinyt paikkansa rakkaiden paikkojen joukossa. Päivä paluuni jälkeen hain Erasmus-jälkihaussa vaihtoon Istanbuliin seuraavaksi kevääksi.

IMG_1758-6IMG_1808-7IMG_1864-10IMG_1925-11IMG_1835-9IMG_2251-13IMG_2179-12

Toukokuu

Toukokuun lopulla tiedossa oli parin viikon loma ennen kesätöiden alkua. Ystäväni kanssa huomasimme, ettei kumpikaan meistä ollut ikinä käynyt Lapissa ja tämä vääryys oli korjattava. Lähdimme siis viikon liftausreissulle Lappiin, liftaten 1700 kilometriä pohjoiseen ja takaisin Suomen Hostellijärjestön kanssa yhteistyössä.

Äkkilähtö koitti taas, kun – jälleen kerran – ponkaisin varasijalta kurssille. Perjantaina palatessamme pohjoisesta Jyväskylään sain hyväksymissähköpostin, jossa kerrottiin junan Pietariin lähtevän sunnuntaina, mikäli matkaan mukaan mielisin. Ei auttanut muuta, kuin paketoida oma asunto ja muuttokuorma kasaan, tehdä seuraavana päivänä extempore-muutto ja siirtää tavarani vanhempieni luo. Toukokuun viimeisen viikon vietin jälleen Pietarissa sosiaalisen median analytiikkaa opiskellen. Aika pihalla olin koko viikon ainoana viestinnän opiskelijana IT-opiskelijoiden joukossa, mutta olipahan hauska viikko ja ilmainen reissu.

IMG_2661-4-14IMG_3569-16IMG_3456-15IMG_1822-8

Kesäkuu-Heinäkuu

Kesän ajan asuin Lahdessa Etelä-Suomen Sanomilla työskennellen. Kesä oli antoisa ja pääsin tekemään paljon itse ideoimiani juttuja, mistä tykkäsin hirmuisesti. Liftasimme kuvaajan kanssa Vääksyyn ja takaisin matkan varrella videota tehden, osallistuin paikallisen muslimiyhteisön ramadan-illalliselle keskellä yötä ja raportoin Summer Up -festarin tunnelmista. Vapaa-ajallani seikkailin ympäri kaupunkia tutkien lähialueiden luontokohteita, joita riitti valtavasti.

Elokuu

Elokuun alussa samantien karistin Suomen tomut jaloistani ja suuntasin kohti Meksikoa. Oli orientaatioviikkoa, luentojen alkua ja Boca de Iguanas -biitsifestareita. Pueblan sai nopeasti haltuun ja kaupunki alkoi pian tuntua kodilta.

Syyskuu

Syyskuussa edelleen jatkoin  Pueblaan tutustumista, yritin laskeutua arkeen ja kehitellä omia rutiinejani. Viikonloppureissut tein Acapulcoon meren äärelle sekä pääkaupunki Meksiko Cityyn, jossa rakastuin Frida Kahlon kotitaloon Casa Azuliin.

IMG_4066-21IMG_3977-2-20

Lokakuu

Lokakuussa viimein pääsin reissaamisen makuun hieman enemmän. Koulun läsnäolovaatimukset olivat melko tiukat, minkä vuoksi viikolla tapahtuvia reissuja sai suunnitella ja laskea huolella. Kuubaan tiesin haluavani jo Suomessa, mutta silti päädyimme lennot varaamaan vasta viikkoa ennen lähtöä. Kuubassa reissasimme kymmenen päivän ajan neljässä eri kaupungissa. Mielenkiintoinen reissu, mutta silti olin ihan tyytyväinen kun pääsimme kuin pääsimmekin viimein lentokoneeseen, vaikka ensin äkäinen virkanainen lentokentällä ei meitä viisumin puutteen takia meinannutkaan lennolle laskea. Vaikeaa esittää viisumia, jota Suomen kansalainen ei Meksikoon tarvitse. Kuuuba  osoittautui kuitenkin melko karuksi maaksi, jonka todellisuus eroaa melkoisesti matkatoimistojen esitteiden puuterirantakulissista.

IMG_4958-25IMG_4916-24IMG_4868-23IMG_4721-22IMG_5223-26

Marraskuu

Marraskuun alussa lähdimme viikonlopun ja Dia de Los Muertosin viettoon Oaxacaan, jossa piipahdimme myös esimerkiksi Hierve del Aguasin henkeäsalpaavissa maisemissa. Lisäksi yllätin itsenikin ja löysin itseni  paria viikkoa myöhemminYhdysvalloista. Vaikka koskaan aiemmin en maasta ole järin kiinnostunut ollut, hetken mielijohteesta päädyin varaamaan lennot San Fransiscoon – onneksi. Kalifornia osoittautui aivan mahtavaksi, enkä malta odottaa pääseväni sinne uudestaan. Reissu oli melkoinen seikkailu, temmellystä pisteestä a pisteeseen b ja alkuperäinen ajatukseni seesteisestä kaduilla kuljeskelusta ei ihan mennytkään kuten olin ajatellut. Lopulta juhlittiin melkoisesti tai muuten vain päädyttiin omituisiin tilanteisiin omituisten ihmisten kanssa. Tämä reissu oli kuitenkin paras mahdollinen muistutus siitä, miksi rakastan matkustamista niin paljon. Suuri kiitos kuuluu mahtaville sohvasurffaus-hosteilleni sekä minulle kyydin antaneille ihmisille. Mielettömiä ihmisiä, mielettömiä kohtaamisia.

Pueblaan paluun jälkeen hieman masensi – olisin vain halunnut jäädä Kaliforniaan, aika Los Angelesissa jäi aivan kesken. Onneksi kuitenkin heti muutaman päivän päästä alkoi UPAMUN, koulumme järjestämä malli-YK -seminaari, joka oli meille kansainvälisten suhteiden opiskelijoille pakollinen. Edustin Nigeriaa turvallisuusneuvostossa ja yritimme vaatimattomasti ratkaista Syyrian sotaa ja Euroopan pakolaiskriisin humanitaarista hätää. Seminaarin ja sen jälkeisten after partyjen jälkeen palautuminen vei vielä viikon.

IMG_5260-27IMG_5302-28IMG_5393-29IMG_5488-30IMG_5643-31

Joulukuu

Joulukuun alusta alkoivat jo hyvästien jätöt. Oli loppukokeita, jäähyväisjuhlia ja hyvästejä. Kaikki lähtivät yksi kerrallaan reissuihinsa. Itse hiljalleen pääsin takaisin Meksikon makuun ja aloin päästä yli Kalifornia-ikävästäni. Loppuarvosanoiksi sain yli ysejä joka aineesta, vaikka käytännössä en syksyllä liiemmin kirjoja koulun eteen avannut. Oli hieman pettynyt fiilis kouluun ja olin onnellinen, kun se oli ohi. Ylpeyttä tunsin kuitenkin siitä, että olin oppinut espanjaa sen verran kuin halusinkin, ellen enemmänkin.Viimeiseksi viikoksi ennen kotiinpaluutani lähdin Acapulcoon kämppikseni perheen luo. Vaihtojakso tuntui hyvältä päättää rentoon lomaan meren äärellä, ihan vain biitsillä löhöten ja auringosta nauttien.

IMG_3768-18IMG_5726-5-32

Jouluksi pääsin kuin pääsinkin kotiin, ensimmäistä kertaa neljään vuoteen, vaikka Iberia hieman meinasikin heittäytyä hankalaksi. Vietin rauhallisen suomijoulun perheen kesken jouluruokaa ahmien ja kiireettömyydestä nauttien. Uudenvuodenaattonakaan ei edellisvuosien tapaan reivattu teknobileissä viinitiloilla tai vanhoilla tehtailla. Sen sijaan vuosi vaihtui ystävien kesken paljussa kotinurkilla Kangasniemellä.

Ihanaa uutta vuotta kaikille ja upeita seikkailuja vuodelle 2016, niin lähelle kuin kauaskin!

(Vuoden 2013 ja 2014 vuosikoosteet ovat edelleen myös luettavissa).

10 vastausta artikkeliin ”Johan oli vuosi

1. Aika hienon vuoden oot viettänyt.
    Ja hyviä juttujakin kirjottanut. :)

Ja hei Putin ratsastaa karhulla :D heh on siinä muki.

• Kiitos paljon Osku. Tälle vuodelle tein jo epävirallisen uudenvuodenlupauksen tosin, että yritän skarpata ja olla hieman aktiivisempi blogin suhteen :) Katsotaan miten käy!

Täytyy tunnustaa, että juurikin tuo karhumuki lähti mun mukaan, se oli ihan liian hyvä siihen riviin jätettäväksi. Aamut alkaa kymmenen kertaa paremmin kun aamukahvinsa saa juoda paidatonta Putinia katsellen :D

2. Hyvää uutta vuotta! On siulla vuoteen mahtunut vaikka mitä! Miulla on hirveä hinku Kuubaan ja Meksikoon, pakko päästä viimeistään 2017!

• Kiitos samoin Anna! On joo, vaikka pidempien reppureissujen puuttuessa tuntuikin, että reissuvuosi jäi tyngäksi, mutta eipä jäänytkään! Suosittelen lämpimästi, erityisesti tietysti Meksikoa, jossa tutkittava ei lopu ikinä, mutta Kuubaankin kannattaa suunnata nyt jos koskaan.

3. No enpä voi sanoa muuta ko että huh ja vau, mikä vuosi! Niin siistiä, että opiskelu vie ympäri maailmaa toinen toistaan siisteimpiin reissukohteisiin, sillä se on kyllä aika harvinaista luksusta.

Ja mahtava tuo infograafi. :D

• Sepä se, itsekin olen päätynyt jo Tansaniaan, Turkkiin, Venäjälle, Meksikoon ja kohta taas Turkkiin opiskelun merkeissä ja tämä on vasta mun kolmas vuosi – en ymmärrä miten ihmiset eivät ymmärrä paremmin käyttää näitä tilaisuuksia hyväkseen, koska mäkin olen moneen näihin lähtenyt vaikka en ole hakukriteereiden mukaan aina ollut edes millään lailla pätevä, mutta muita hakijoita ei ole juurikaan ollut. Me suomalaiset ollaan kyllä tosi etuoikeutettuja näiden suhteen. Kiitti Inka!

4. Niin mahtava vuosi sulla ollut! Kiva lukea tällaista koostetta, kun välillä sun snäppejä seuratessa olen ollut aika pihalla siitä, missä nyt mennään.

Yhdysvalloissa on hei paljon muutakin hienoa kuin Kalifornia, tänne vaan takaisin. ;)

• On tosiaan! Aika erilainen vuosi, mutta mahtava sellainen. Joo mun snäppi on välillä niin sekava ja täynnä kaikenlaista, etten itsekään meinaa pysyä perillä. Siellä kun ei ihan samalla tavalla tule selitettyä mitä sitä onkaan tarkalleen ottaen tekemässä tai menossa tekemään, vaikka ehkä joskus kannattaisikin. Pitääkin pistää tämä korvan taakse – välillä sitä jotenkin olettaa, että kyllähän nyt kaikki tietää missä mä milloinkin menen, vaikka eihän se nyt mitenkään ole mahdollista :)

Haluaisin kyllä, nyt on alkanut vähän maa kutkuttelemaan!